Kem Smart Solat Negeri Selangor & Forum Perdana

IMG0202AAlhamdulilah dipanjat kesyukuran pada ILAHI pada 14-16hb Ogos, 2009 MTD Gombak Setia telah berjaya menjalankan tangungjawab kepada generasi muda dengan membimbing pelajar-pelajar yang berumur 14-16thn dengan menyertai Kem Smart Solat peringkat Negeri Selangor anjuran Jabatan Agama ISLAM Selangor (JAIS). Program Smart solat julung kali ini, pihak kami telah membuat 2 buah masjid iaitu di Masjid As-Syakirin, Gombak dan Masjid Kg Nakhoda di Dun Batu Caves, alhamdulilah sambutan program ini telah mendapat sambutan yang amat baik dengan keperihatinan Ibubapa/penjaga terhadap anak-anak dengan penjagaan solat. Program ini telah mencapai kehadiran para pelajar hampir seramai 400 orang.

Kem Smart Solat ini telah dirasmikan oleh YB Dato’ Hasan Bin Mohamed Ali dimana bukan sahaja untuk anak-anak remaja malahan disediakan juga slot untuk Ibubapa/penjaga bersama anak-anak dengan menghidupkan Qiammulail, Forum Perdana dan lain-lain.

IMG0248A

Para pelajar juga diberi panduan dan persiapan untuk menghadapi Bulan Ramadhan yang tinggal beberapa hari lagi. Selain daripada itu didalam program  ini pihak penganjur menekankan kepada pelajar pengertian dan kepentingan solat dalam kehidupan sebagai seorang muslim.

Mereka juga diberi pendedahan degan cara yang betul dalam mengambil wudhu, tasmik bacaaan dalam solat, mengenali jenis-jenis air untuk berwudhu, rukun wudhu, hukum mandi hadas, mandi hadas dengan cara yang betul, hukum melewatkan mandi hadas, Istinjak dan lain-lain.  Selain daripada itu para pelajar  ini akan ditasmik bacaannya oleh pihak-pihak Facilitator yang telah dilantik.

IMG0216A

Foto Kenangan bersama pelajar-pelajar Kem Smart solat:)

Adik, cara basuh tangan yang betul adalah dengan memasukkan air dicelah-celahan jari, ratakan semua air dari tangan.. untuk lengan pastikan air diratakan sehingga buku lali..



IMG0219A

Adik-adik semua semasa iktidal pastikan  dengan cara yang betul, jangan angkat tangan seperti kaum wanita.bacan apa ketika ini ye adik-adik..


IMG0227A

Cuba tengok sahabat kita untuk iktidal..betul/salah???


IMG0221A

Ok adik, Ustazah nak adik baca doa selepas wudhu, kemudian Ustazah nak tasmik adik bacaan tahiyat awal..

adik Nadiah : Alamak Ustazah, saya lupa bacaan, boleh bagi saya 10m’ nak hafaz balik..


IMG0224A

Tu nak lari kemana.. Ustazah nak

semak bacaan je.. kalau dah biasa solat adik tak perlu takut.. buat macam biasa ye.. Ingat adik, solat adalah penting merupakan tiang agama kepada seorang mukmin..kalau tinggal solat adik telah tanggalkan tiang sebuah rumah..maka rumah itu akan roboh..begitulah betapa pentingnya solat.. oleh itu solat jangan sekali kita tinggalkan.. sibuk kita mamcammana kena solat.. tinggalkan hal dunia seketika kejar akhirat dahulu..ok sekarang  Ustzah nak adik baca Doa Qunut.

IMG0217A

Awak boleh tolong tasmik saya tak?? saya dah hilang ingatan seketika.. takut le.. kena semak bacaan ni..

Adk Fateha : isk.hang ni buat takut, ustazah tu nak semak bacaan je.. buat macam biasa..meh..saya tasmik awak..


IMG0209A

Kesibukan Facilitator dan AJK untuk membahagi-bahagikan kumpulan pelajar.dan persiapan Modul.


IMG0211A

Saf facilitator adik-adik IPT yang tak jemu-jemu menginfaqkan tenaga membantu pihak pengajur menjayakan program ini di Masjid AsSyakirin.. Syukran atas kerjasama buat semua adik-adik ana..

IMG0240A

Saf pimpinan muslimat IPT yang turut membantu pihak pengajur menjadi facilitator di Masjid Kg Nakhoda, Dun Batu Caves..Kegembiraan dihati adik-adik dalam mengikuti Smart Solat bersama kakak-kakak Faci..


IMG0232A

Kusyuknya adik-adik mendengar taklimat solat yang disampaikan oleh Ustaz di Majid Kg Nakhoda Dun Batu Caves.


IMG0231A


IMG0243A


Saf Pimpinan adik-adik didikan k.Sue faci-faci yang tak jemu mengikuti program. Kemana saja diletak, diberi arahan oleh pimpinan pasti akan dituruti. Jazakillah buat adik-adik ana semua atas sumbangan tenaga dan fikiran.Semoga ukhwwah akan semakin mendalam dalam mengikuti berbagai program.

Disini didikan ALLAH pada kita sebagai pimpinan pada generasi muda walaupun diuji dengan berbagai mehnah…

IMG0204AIMG0210A

Telatah adik-adik yang penat menunggu giliran mengikut kumpulan.

cepat le Ustza/Ustazah. kami dah penat tunggu giliran, lapar ni..

IMG0222A

Ni ubat orang dah mengantuk..Ustazah Ain yang cuba memujuk adik-adik yang dah kepenatan..Kita senaman sikit ye adik… picit bahu kawan-kawan kamu..

150820091123

Sukan pelajar selepas solat subuh.

IMG0255A

Qiammulail Perdana Ibubapa penjaga brsama anak-anak..

IMG0257A

Majlis penutup Qiammulail  oleh YB Dato’ Hasan Bin Mohamed Ali

Semoga usaha Yb Dato’ sebgai selaku exco Kerajaan  Negeri Selangor, Pengerusi Jawatankuasa Tetap HAL EHWAL ISLAM ADAT-ADAT MELAYU dan semua kakitangan DUN Gombak Setia, AJK yang terlibat secara langsung dan tidak langsung , mampu membantu anak-anak muda kearah kebaikan. Semoga pembentukan dan jiwa Islamic yang ada pada diri beliau dan mereka yang terlibat menjayakan rogram ini dapat menjadi contoh yang baik pada kita dan generasi muda, isnya-ALLAH…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: